Het bouncepercentage is een zeer belangrijk instrument om te meten of jouw website een succes is of wat je er nog aan zou kunnen verbeteren.

Wat betekent het bouncepercentage?
Het bouncepercentage geeft aan of bezoekers bij binnenkomst niet of juist wel verder kijken dan de pagina waar ze op terechtkomen.

Een aantal factoren kunnen bijdragen aan een hoog bouncepercentage.

Het kan zijn dat de bezoekers problemen ondervinden in het gebruikersgemak of design van de website.
Het kan ook zo zijn dat een bezoeker de informatie al direct heeft gevonden en niet verder kijkt dan een enkele pagina.

Waarom is dit zo belangrijk?
Er zijn een aantal redenen waarom het bouncepercentage belangrijk is.

De bouncepercentage meet de betrokkenheid van de bezoekers, hoe hoger het percentage, hoe minder betrokken de bezoekers zijn. Dit is een groot probleem omdat het voor het de bedoeling is om meer klanten aan te trekken, wat niet mogelijk is met een hoog bouncepercentage. Daarnaast kijken zoekmachines zoals Google hier ook naar omdat het aangeeft dat de inhoud van de website niet relevant of van slechte kwaliteit is.

Waarom een hoog bouncepercentage?
Een hoog bouncepercentage kan door meerdere factoren veroorzaakt worden.

De website laad langzaam en is traag (Denk hierbij bijvoorbeeld aan de server host)
Als de website er te lang over doet om te laden worden steeds minder bezoekers betrokken met de inhoud. Niemand heeft zin om 10 seconden te wachten totdat een website geladen is.
Om erachter te komen waar het probleem ligt heeft Google een gratis programma gelanceerd “PageSpeed Insights”

Het ontwerp van de website.
De inhoud van de website kan nog zo goed zijn maar als het ontwerp niet duidelijk is komt de tekst niet tot zijn recht en zal de bezoeker eerder geneigd zijn om de website te verlaten.

Niet geoptimaliseerd voor de mobiel.
Het is bewezen dat 70% van de bezoekers zijn mobiel gebruikt om de website te bezoeken. Als er dan bijvoorbeeld moet worden ingezoomd om de tekst goed te kunnen lezen zal grotendeels van de bezoekers de website gelijk verlaten.

Geen aantrekkelijke inhoud.
Als de website geen gehoor geeft aan de reden van het bezoek zal de bezoeker verder zoeken naar een website die wel gehoor geeft aan de reden van het bezoek.
Daarom is het belangrijk dat de bezoekers direct weten waar ze naar toe moeten zonder dat er eerst 5 keer moet worden geklikt.

Ongeacht de situatie, is het uitermate belangrijk om dit percentage zo laag mogelijk te houden.
Het is altijd goed om dit constant te blijven optimaliseren en te zoeken naar een oplossing.

Na het lezen van dit artikel hoopt Easydesigners je genoeg te hebben geïnformeerd wat betreft het bouncepercentage, en hoe je dit zo laag mogelijk kunt houden.